نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار فیزیولوژی ورزشی دانشگاه ارومیه

2 دانشجوی دکتر‌ی فیزیولوژی ورزشی دانشگاه ارومیه

3 دانشیار گروه قلب دانشگاه علوم‌پزشکی ارومیه

چکیده

هدف از این پژوهش، بررسی پاسخ تغییرپذیری ضربان قلب به محرک صوتی ریتمیک طی سه شرایط استراحت، فعالیت ‌بدنی و بازگشت به حالت اولیه می‌باشد. بدین‌منظور، 14 دانشجوی پسر رشتۀ تربیت‌بدنی (با میانگین سنی 79/0+5/21 سال، وزن 42/88+9/64 کیلوگرم، شاخص تودۀ بدن 25/72+2/20 کیلوگرم بر متر‌مربع و قد 99/83+3/176 سانتی‌متر) انتخاب شدند و طی چهار جلسۀ مجزا (بدون موسیقی، مترونوم، محرک صوتی منظم و محرک صوتی نا‌‌منظم) مورد‌ارزیابی قرار گرفتند و الکتروکاردیوگرام آزمون‌دهنده‌ها طی چهار جلسه و هر جلسه در سه مرحلۀ استراحت، فعالیت ‌بدنی و بازگشت به حالت اولیه اندازه‌گیری و ثبت گردید. همچنین، با استفاده از نوار الکتروکاردیو‌گرام، تغییر‌پذیری ضربان قلب مربوط به مراحل فوق مورد‌ارزیابی قرار گرفت‌. تجزیه‌و‌تحلیل تغییر‌پذیری ضربان قلب با استفاده از آزمون آنوا با اندازه‌گیری مکرر نشان می‌دهد که طی مرحلۀ استراحت، محرک صوتی تأثیر معناداری بر تغییر‌پذیری ضربان قلب نداشته است. ‌نتایج بیانگر این است که طی مرحلۀ فعالیت ‌بدنی، محرک صوتی (به‌ویژه شرایط سنگ‌کوب و غیر‌سنگ‌کوب) سطح تغییر‌پذیری ضربان قلب را به‌طور معناداری کاهش داده است. علاوه‌براین، همانند شرایط استراحت، تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها حاکی از این است که طی مرحلۀ بازگشت به حالت اولیه، محرک صوتی تأثیر معناداری بر تغییر‌پذیری ضربان قلب نداشته است. براساس یافته‌ها دریافت می‌شود که هم‌زمانی با محرک صوتی، بر تغییر‌پذیری ضربان قلب تأثیر‌گذار بوده و تغییر‌پذیری ضربان قلب، تحت‌تأثیر ساختار محرک صوتی قرار گرفته است. در‌مجموع، هم‌زمانی با محرک صوتی توانسته است تغییر‌پذیری ضربان قلب را کاهش دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

1. Daly I, Williams D, Hallowell J, Hwang F, Kirke A, Malik A, et al. Music-induced emotions can be predicted from a combination of brain activity and acoustic features. Brain and Cognition. 2015; 101(1): 1-11.
2. Karageorghis C I, Jones L. On the stability and relevance of the exercise heart rate–music-tempo preference relationship. Psychology of Sport and Exercise. 2014; 15(3):   299-310.
3. Morillon B, Schroeder C E, Wyart V. Motor contributions to the temporal precision of auditory attention. Nat Commun. 2014; 15(5): 5255.
4. Potter R F, Choi J. The effects of auditory structural complexity on attitudes, attention, arousal, and memory. Media Psychology. 2006; 8(4): 395-419.
5. da Silva A G, Guida H L, Antonio A M, Marcomini R S, Fontes A M, Carlos de Abreu L, et al. An exploration of heart rate response to differing music rhythm and tempos. Complement Ther Clin Pract. 2014; 20(2): 130-4.
6. do Amaral J A, Guida H L, de Abreu L C, Barnabé V, Vanderlei F M, Valenti V E. Effects of auditory stimulation with music of different intensities on heart period. Journal of Traditional and Complementary Medicine. 2015; 6(1):23-8.
7. Pérez-Lloret S, Diez J, Domé M N, Delvenne A A, Braidot N, Cardinali D P, et al. Effects of different‌ “relaxing” music styles on the autonomic nervous system. Noise and Health. 2014; 16(72): 279.
8. Wang H M, Huang S C. Musical rhythms affect heart rate variability: Algorithm and models. Advances in Electrical Engineering. 2014; 2014‌(2014): 1-14‌.
9. Juslin P N, Sloboda J. Handbook of music and emotion: Theory, research, applications. (pp. 933–957). New York, NY: Oxford University Press.
10. Stauss H M. Heart rate variability. Am J Physiol Regul Integr Comp Physiol. 2003; 285(5): 927-31.
11. Yamashita S, Iwai K, Akimoto T, Sugawara J, Kono I. Effects of music during exercise on RPE, heart rate and the autonomic nervous system. J Sports Med Phys Fitness. 2006; 46(3): 425-30.
12. Urakawa K, Yokoyama K. Music can enhance exercise-induced sympathetic dominancy assessed by heart rate variability. The Tohoku Journal of Experimental Medicine. 2005; 206(3): 213-8.
13. Brochard R, Abecasis D, Potter D, Ragot R, Drake C. The “Ticktock” of our internal clock direct brain evidence of subjective accents in isochronous sequences. Psychological Science. 2003; 14(4): 362-6.
14. Valenti V E, Guida H L, Frizzo A C, Cardoso A C, Vanderlei L C, Abreu L C. Auditory stimulation and cardiac autonomic regulation. Clinics (Sao Paulo). 2012; 67(8): 955-8.
15. Roque A L, Valenti V E, Guida H L, Campos M F, Knap A, Vanderlei L C, et al. The effects of auditory stimulation with music on heart rate variability in healthy women. Clinics (Sao Paulo). 2013; 68(7): 960-7.
16. Gomez P, Danuser B. Relationships between musical structure and psychophysiological measures of emotion. Emotion. 2007; 7(2): 377.
17. John'a S. Music structure and emotional response: Some empirical findings. Psychology of Music. 1991; 991(9): 120.
18. Jones M R, Fay R R, Popper A. Music perception. New York, Springer Science. 2010; 129-65.
19. Witek M A, Clarke E F, Wallentin M, Kringelbach M L, Vuust P. Syncopation, body-movement and pleasure in groove music. PLoS One. 2014; 9(4): 94446.
20. Peper C L, Oorthuizen J K, Roerdink M. Attentional demands of cued walking in healthy young and elderly adults. Gait Posture. 2012; 36(3): 378-82.
21. Bood R J, Nijssen M, van der Kamp J, Roerdink M. The power of auditory-motor synchronization in sports: Enhancing running performance by coupling cadence with the right beats. PLoS One. 2013; 8(8): 70758.
22. Jones M R, Boltz M. Dynamic attending and responses to time. Psychol Rev. 1989; 96(3): 459-91.
23. Kondo H M, Pressnitzer D, Toshima I, Kashino M. Effects of self-motion on auditory scene analysis. Proc Natl Acad Sci U S A. 2012; 109(17): 6775-80.
24. Manning F, Schutz M. “Moving to the beat” improves timing perception. Psychonomic Bulletin & Review. 2013; 20(6): 1133-9.
25. Nozaradan S, Zerouali Y, Peretz I, Mouraux A. Capturing with EEG the neural entrainment and coupling underlying sensorimotor synchronization to the beat. Cereb Cortex. 2015; 25(3): 736-47.
26. Phillips-Silver J, Trainor L J. Feeling the beat: Movement influences infant rhythm perception. Science. 2005; 308(5727): 1430.
27. Su Y H, Poppel E. Body movement enhances the extraction of temporal structures in auditory sequences. Psychol Res. 2012; 76(3): 373-82.
28. Iordanescu L, Grabowecky M, Suzuki S. Action enhances auditory but not visual temporal sensitivity. Psychonomic Bulletin & Review. 2013; 20(1): 108-14.
29. Schmidt-Kassow M, Heinemann L V, Abel C, Kaiser J. Auditory-motor synchronization facilitates attention allocation. Neuroimage. 2013; 15(82): 101-6.
30. Buchheit M, Al Haddad H, Laursen P B, Ahmaidi S. Effect of body posture on postexercise parasympathetic reactivation in men. Exp Physiol. 2009; 94(7): 795-804.
31. Tarvainen M P, Ranta-Aho P O, Karjalainen P A. An advanced detrending method with application to HRV analysis. IEEE Trans Biomed Eng. 2002; 49(2): 172-5.
32. Zhang F, Chen S, Zhang H, Zhang X, Li G. Bioelectric signal detrending using smoothness prior approach. Medical Engineering & Physics. 2014; 36(8): 1007-13.
33. Vickhoff B, Malmgren H, Åström R, Nyberg G, Ekström S R, Engwall M, et al. Music structure determines heart rate variability of singers. Frontiers in Psychology. 2013; 4(334): 1-16.
34. de Manzano O, Theorell T, Harmat L, Ullen F. The psychophysiology of flow during piano playing. Emotion. 2010; 10(3): 301-11.
35. Hjortskov N, Rissen D, Blangsted A K, Fallentin N, Lundberg U, Sogaard K. The effect of mental stress on heart rate variability and blood pressure during computer work. Eur J Appl Physiol. 2004; 92(1-2): 84-9.
36. Kennedy D O, Scholey A B. Glucose administration, heart rate and cognitive performance: Effects of increasing mental effort. Psychopharmacology (Berl). 2000; 149(1): 63-71.
37. Laumann K, Gärling T, Stormark K M. Selective attention and heart rate responses to natural and urban environments. Journal of Environmental Psychology. 2003; 23(2):     125-34.
38. Grewe O, Nagel F, Kopiez R, Altenmüller E. How does music arouse “Chills”? Annals of the New York Academy of Sciences. 2005; 1060(1): 446-9.
39. Schubert E. Measuring emotion continuously: Validity and reliability of the two-dimensional emotion-space. Australian Journal of Psychology. 1999; 51(3): 154-65.
40. Rodger M W, Craig C M. Timing movements to interval durations specified by discrete or continuous sounds. Exp Brain Res. 2011; 214(3): 393-402.
41. Rodger M W, Craig C M. Moving with beats and loops: The structure of auditory events and sensorimotor timing, sound, music, and motion. Springer; 2014; 89(5):         204-17.
42. Styns F, van Noorden L, Moelants D, Leman M. Walking on music. Hum Mov Sci. 2007; 26(5): 769-85.
43. Wittwer J E, Webster K E, Hill K. Music and metronome cues produce different effects on gait spatiotemporal measures but not gait variability in healthy older adults. Gait & Posture. 2013; 37(2): 219-22.
44. Schaefer R S, Vlek R J, Desain P. Decomposing rhythm processing: Electroencephalography of perceived and self-imposed rhythmic patterns. Psychol Res. 2011; 75(2): 95-106.
45. de Castro B C, Guida H L, Roque A L, de Abreu L C, Ferreira L L, Raimundo R D, et al. Previous exposure to musical auditory stimulation immediately influences the cardiac autonomic responses to the postural change maneuver in women. Int Arch Med. 2013; 6(1): 32.
46. Iwanaga M, Kobayashi A, Kawasaki C. Heart rate variability with repetitive exposure to music. Biol Psychol. 2005; 70(1): 61-6.
47. Roque A L, Valenti V E, Guida H L, Campos M F, Knap A, Vanderlei L C, et al. The effects of different styles of musical auditory stimulation on cardiac autonomic regulation in healthy women. Noise Health. 2013; 15(65): 281-7.