نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه فعالیت بدنی و تندرستی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران، ایران

2 دانشیار، گروه رفتار حرکتی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران، ایران.

3 استاد، گروه آمار زیستی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

4 استادیار، گروه آموزشی تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

5 استادیار فیزیولوژی ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی،واحد خدا بنده، زنجان. ایران.

6 دانشیار، گروه فعالیت بدنی و تندرستی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران، ایران.

چکیده

اهداف: با توجه به پژوهش انجام شده و ارزیابی نمرات آزمون عملی بیش از 60 هزار داوطلب طی سال 84 تا 96، مشخص گردید که نیاز است فرمول و ضرایب محاسباتی نمره کل آزمون عملی مورد ارزیابی و بازبینی مجدد قرار گیرد تا میزان حساسیت آزمون و متعاقباً توان آن در تمایز بین داوطلبان قوی و ضعیف در آزمون بیشتر شود.
مواد و روش ها: بر اساس اهداف طرح و به منظور بررسی همبستگی بین نمرات دروس عملی دانشجویان کارشناسی و مفاد آزمون عملی برگزار شده، از 3 دانشگاه مازندران، شهید رجایی و شیراز که مجری دوره کارشناسی روزانه رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی هستند کارنامه دانشجویان فارغ التحصیل گرفته شد و در نهایت 149 آزمودنی خانم و 135 آزمودنی آقا در گروه نمونه این تحقیق قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج نشان داد که پسران آزمودنی بررسی شده در این پژوهش دارای نمرات بهتری در معدل دروس عملی بوده اند. در بررسی انجام شده توسط رگرسیون خطی مشخص شد آزمون عملی توانایی پیش بینی معنادار معدل دروس عملی را در دوره کارشناسی داشته و همچنین مشخص گردید که به جز 4 آیتم از کل مفاد آزمون عملی، سایر مفاد آزمون، همبستگی معناداری با معدل دروس عملی دوره کارشناسی دختران و پسران دارند.
نتیجه گیری: بر اساس یافته های حاصل از این پژوهش در مجموع آزمون عملی رشته تربیت بدنی همبستگی معنی داری با نمرات دروس عملی پذیرفته شدگان رشته تربیت بدنی در مقطع لیسانس دانشگاه های دولتی دارد

کلیدواژه‌ها

موضوعات

  1. Hadavi, F. The experimental design of the practical test for candidates entering the field of physical education in universities across the iran. (2000). Research project, the Research Institute of Physical Education and Sports Sciences. Tehran. (In Persian).
  2. BAHRAM, A., KHLDJI, H., & SHAFIZADEH, MAHSHID. THE RELATIONSHIPS BETWEEN PHYSICAL AND MOTOR FITNESS WITH SKILL FITNESS AND EDUCABILITY IN PHYSICAL EDUCATION VOLUNTERRS BOY (2004). OLYMPIC, 11(3-4 (SERIAL 24)), 7-16. (In Persian).
  3. Afarinesh, A. Examining the physical capabilities of candidates entering physical education and sports science faculties in the academic year 1369-1370, Master's thesis, Allameh Tabatabai University: 1370. (in Persian).
  4. Farahani A. Codification the national motor fitness norm of male volunteers for entrance tests in physical education payam noor university. Journal of Applied Research of Sport Management .2013; Volume:1 Issue: 3. (in Persian).
  5. Rabiei, M, Zolaktaf. Objectivity, validity and relability the practical test of 2010, for the selection of physical education students. (2001). Olympic, 1381; Number 11: pp. 15-23. (in Persian).
  6. BAHRAM A., KHLDJI H., SHAFIZADEH M. the relationships between physical and motor fitness with skill fitness and educability in physical education volunterrs boy. olympic.2004;11(3-4 (serial 24)):7-16. (in Persian).
  7. Ebrahimi Atari, A; Hashemi Javaheri, A; Fathi, M; Bijeh, N and Taghizadeh Naderi, A. Examining the pastural characteristics of candidates entering the field of physical education and sports sciences. (2006). the 5th Iran Sports Medicine Congress. (in Persian).
  8. Kashif M, Banyan, A. Studying and revising the practical entrance exam for the field of physical education and providing a suitable model. Sports management studies, 2018; Number 1 (consecutive 22). (in persian).
  9. Mehdipour, A., azmasha, T., Gholami Torkesaluye, S., Sobhani, A. Analysis of motivational factors of volunteers entering Physical Education field. Sport Management Studies, 2014; 6(26): 109-122. (in Persian).
  10. Shariat Zadeh Joneydi, M., Kashi, A., Borhani Kakhaki, Z., Eghbali, B. Description and Investigate of the Physical Fitness and Motor Skills of Volunteers Participating in the Entrance Exam of Physical Education and Sports Science Between 2005 and 2015. Sport Physiology, 2020; 12(45): 109-128. (in Persian).